Wij zijn een Kanjerschool – Vertrouwen, respect en rust in de klas

Onze school is een Kanjerschool, wat betekent dat we werken met het Kanjerprogramma. Dit programma helpt kinderen om met zelfvertrouwen in het leven te staan, goed samen te werken en op een respectvolle manier met anderen om te gaan.

Met behulp van lessen, gesprekken en spelletjes leren kinderen hun eigen gedrag te begrijpen én dat van anderen. Ze ontdekken hoe je op een goede manier kunt zeggen wat je voelt, hoe je ruzies oplost en hoe je elkaar kunt helpen. Daarbij gebruiken we herkenbare symbolen en petten, die kinderen helpen om gedrag te herkennen en erover te praten.

Het Kanjerprogramma sluit prachtig aan bij wat wij belangrijk vinden op school: een fijne sfeer, waarin iedereen erbij hoort, fouten mag maken en zich veilig voelt. Zo bouwen we samen aan een positieve groep en groeien onze leerlingen niet alleen in kennis, maar ook als mens.

Groepsgeluk – Samen leren, samen groeien

Op onze school vinden we het belangrijk dat elk kind zich veilig, gezien en gewaardeerd voelt. Daarom werken we bewust aan groepsgeluk: een sfeer in de klas waarin iedereen zich prettig voelt en met plezier naar school komt.

Groepsgeluk betekent dat we goed voor elkaar zorgen, elkaar helpen en dat iedereen mag zijn wie hij of zij is. We praten over gevoelens, leren hoe we ruzies kunnen oplossen en hoe we goed kunnen samenwerken. Zo bouwen we aan een hechte groep, waar verschillen worden gerespecteerd en waar fouten maken mag.

Want als kinderen zich fijn voelen in de klas, leren ze beter, durven ze meer en bloeien ze op. Groepsgeluk is de basis voor een fijne schooltijd!

Gedragsladder – Samen verantwoordelijk voor een fijne sfeer

Om groepsgeluk en de Kanjertraining te bevorderen, gebruiken we op school de gedragsladder. Dit is een duidelijk en positief hulpmiddel waarmee we samen zorgen voor een fijne, veilige leeromgeving.

De gedragsladder laat zien welk gedrag we van elkaar verwachten, en helpt kinderen inzicht te krijgen in hun eigen keuzes. Goed gedrag wordt gezien en gewaardeerd – dat motiveren we! Als er toch iets misgaat, biedt de ladder ook houvast: we bespreken het samen, zoeken naar oplossingen en geven de kans om weer terug omhoog te klimmen.

Op die manier leren kinderen verantwoordelijkheid nemen, grenzen herkennen én respectvol omgaan met elkaar. De gedragsladder is dus niet bedoeld als straf, maar juist als middel om te groeien in gedrag, samen te leren en samen sterker te worden.